Skolan i Sverige håller nu på att gå från att dela ut 1:1-datorer till att målmedvetet digitalisera skolans verksamhet. Som i alla digitaliseringsprojekt gäller det att ifrågasätta det traditionella arbetssättet och tillåta tekniken att utveckla verksamhetsprocessen (i detta fall utbildningsprocessen). Det är också nödvändigt att inse att detta inte är ett teknikprojekt, utan ett verksamhetsprojekt som kräver förändringsvilja och ledarskap.
I maj 2017 tog regeringen beslut om en samlad digitaliseringsstrategi över flera samhällsområden och i oktober publicerades en nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet. Syftet med den övergripande strategin är att Sverige fortsatt ska vara ledande när det gäller digitalisering och vara digitalt kompetent.
SKL ska ta fram en nationell handlingsplan för skolans digitalisering
När vi designade SkolPuls tittade vi aldrig på de traditionella skolsystemen. Vi utgick bara från skolans mål och försökte hitta hur vi med modern teknik och arbetssätt kunde stödja skolans processer. SkolPuls erbjuder följande innovationer för att digitalisera skolans processer:
SkolPuls är ett verktyg som möjliggör och underlättar digitalisering av skolans processer. Digitaliseringen är dock ett verksamhetsprojekt som kräver förändring och ledarskap.